DROGI PACJENCIE MASZ PRAWO:
- Prawo do świadczeń zdrowotnych
- które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
- które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenia zdrowia lub życia
- które udzielane są z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne
- przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej
- Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Prawo do informacji o swoim stanie zdrowia
- lekarz powinien przekazać Ci informacje o rozpoznaniu, proponowanych i możliwych zasadach diagnostycznych i leczniczych oraz dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
- masz prawo wskazać osobę, której lekarz będzie udzielał wszelkich informacji o stanie Twojego zdrowia i leczeniu
- Prawo do tajemnicy informacji z Tobą związanych
- Osoby wykonujące zawód medyczny maja obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie informacje o Tobie i Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem zawodu
- Prawo do wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych
- po uzyskaniu od lekarza wszystkich informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu, masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody
- Prawo do poszanowania intymności i godności
- świadczenia zdrowotne powinny być udzielane z poszanowaniem Twojej intymności i godności
- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
- prawo do leczenia bólu
- prawo do umierania w spokoju i godności
- Prawo do dokumentacji medycznej
- masz prawo dostępu do swojej dokumentacji medycznej, czyli wszelkich dokumentów dotyczących twojego stanu zdrowia i udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych
- Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- niektóre opinie albo orzeczenia wydawane przez lekarza mogą mieć wpływ na Twoje prawa lub obowiązki wynikające z obowiązujących przepisów. Jeżeli nie zgadzasz się z treścią takiego orzeczenia lub opinii a postępowanie odwoławcze w stosunku do opinii i orzeczeń nie jest uregulowane w odrębnych przepisach prawa, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta
- Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
- do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
- Prawo do opieki duszpasterskiej
- w czasie pobytu w szpitalu , zakładzie pielęgnacyjno – opiekuńczym lub opiekuńczo – leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym czy hospicjum.
- Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
- szpital, zakład pielęgnacyjno – opiekuńczy, sanatorium uzdrowiskowe, zakład rehabilitacji leczniczej czy hospicjum, maja obowiązek zapewnić Ci bezpłatną możliwość przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Tekst jednolity ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta dostępny jest w dyżurce pielęgniarskiej
PACJENCIE PAMIĘTAJ, ŻE MASZ OBOWIĄZEK:
- Okazania dokumentu tożsamości przy planowym przyjęciu do szpitala.
- Posiadania kodu skierowania do szpitala, jeśli ubiegasz się o świadczenie zdrowotne finansowane ze środków publicznych (nie dotyczy przyjęć w trybie nagłym).
W przypadku braku ubezpieczenia pacjent w dniu wypisu otrzyma fakturę obejmującą koszty całej hospitalizacji.
- Udzielić w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej i prawdziwej informacji o stanie zdrowia.
- Poinformować lekarza prowadzącego o stale przyjmowanych lekach (w tym także niezwiązanych z jednostką chorobową, która jest przyczyną hospitalizacji).
- Pacjentowi nie wolno wprowadzać na teren Szpitala zwierząt (nie dotyczy to Pacjenta niewidomego lub niedowidzącego z psem przewodnikiem; pies powinien być na smyczy i w kagańcu)
- Stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego, jak i w sprawach organizacyjno- administracyjnych.
- Przebywać w wyznaczonych salach w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych, w porze wydawania posiłków i w czasie ciszy nocnej.
- Przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00.
- Każdorazowo zgłaszać pielęgniarce zamiar opuszczenia oddziału (np. w celu dokonania zakupów w kawiarence lub sklepiku szpitalnym).
- Pacjent może wychodzić poza teren szpitala tylko po uzyskaniu zgody kierownika oddziału.
- W czasie pobytu w szpitalu nie można samodzielnie opuszczać terenu szpitala i korzystać z usług lekarza rodzinnego, usług stomatologicznych, lekarza ambulatoryjnej pomocy społecznej, pobierać zaświadczeń lekarskich, recept. Członkowie rodziny chorego działający w imieniu pacjenta również nie mogą korzystać z w/w usług.
- Korzystanie z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i poza godzinami ciszy nocnej.
Nagrywanie wizerunku (dźwięku i obrazu) innych pacjentów oraz personelu Szpitala, w tym w szczególności w czasie czynności medycznych oraz rozpowszechnianie nagrań bez ich wyraźnej zgody może stanowić naruszenie prawa.
- Przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych.
- Przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia wyrobów tytoniowych.
- Szanować mienie Szpitala. Dbać o należytą higienę osobistą oraz utrzymywać ład i porządek w miejscu pobytu.
- Odnosić się z szacunkiem i życzliwością do innych pacjentów i personelu Szpitala.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej