Przejdź do treści

SZPITAL OSTRÓW WIELKOPOLSKI

Jesteśmy dla Was

Oddziały

Szpitalne

Poradnie

Specjalistyczne

Laboratorium

Wyniki on-line

Wieczorynka

Nocna i Świąteczna
Opieka Zdrowotna

Prawa i obowiązki Pacjenta

DROGI PACJENCIE MASZ PRAWO:                     

  • Prawo do świadczeń zdrowotnych
  • które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
  • które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenia zdrowia lub życia
  • które udzielane są z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne
  • przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej
  • Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
  • Prawo do informacji o swoim stanie zdrowia
  • lekarz powinien przekazać Ci informacje o rozpoznaniu, proponowanych i możliwych zasadach diagnostycznych i leczniczych oraz dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
  • masz prawo wskazać osobę, której lekarz będzie udzielał wszelkich informacji o stanie Twojego zdrowia i leczeniu
  • Prawo do tajemnicy informacji z Tobą związanych
  • Osoby wykonujące zawód medyczny maja obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie informacje o Tobie i  Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem zawodu
  • Prawo do wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych
  • po uzyskaniu od lekarza wszystkich informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu, masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody
  • Prawo do poszanowania intymności i godności
  • świadczenia zdrowotne powinny być udzielane z poszanowaniem Twojej intymności i godności
  • obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • prawo do leczenia bólu
  • prawo do umierania w spokoju i godności
  • Prawo do dokumentacji medycznej
  • masz prawo dostępu do swojej dokumentacji medycznej, czyli wszelkich dokumentów dotyczących twojego stanu zdrowia i udzielonych Ci  świadczeń zdrowotnych
  • Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
  • niektóre opinie albo orzeczenia wydawane przez lekarza mogą mieć wpływ na Twoje prawa lub obowiązki wynikające z obowiązujących przepisów. Jeżeli nie zgadzasz się z treścią takiego orzeczenia lub opinii a postępowanie odwoławcze w stosunku do opinii i orzeczeń nie jest uregulowane                          w odrębnych przepisach prawa, możesz wnieść  sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta
  • Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
  • kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
  • do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • Prawo do opieki duszpasterskiej
  • w czasie pobytu w szpitalu , zakładzie pielęgnacyjno – opiekuńczym lub opiekuńczo – leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym czy hospicjum.
  • Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
  • szpital, zakład pielęgnacyjno – opiekuńczy, sanatorium uzdrowiskowe, zakład rehabilitacji leczniczej czy hospicjum, maja obowiązek zapewnić Ci bezpłatną możliwość przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

Tekst jednolity ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta dostępny jest w dyżurce pielęgniarskiej

PACJENCIE PAMIĘTAJ, ŻE MASZ OBOWIĄZEK:

  1. Okazania dokumentu tożsamości przy planowym przyjęciu do szpitala.
  2. Posiadania kodu skierowania do szpitala, jeśli ubiegasz się o świadczenie zdrowotne finansowane ze środków publicznych (nie dotyczy przyjęć w trybie nagłym).

W przypadku braku ubezpieczenia pacjent w dniu wypisu otrzyma fakturę obejmującą koszty całej hospitalizacji.

  1. Udzielić w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej i prawdziwej informacji o stanie zdrowia.
  2. Poinformować lekarza prowadzącego o stale przyjmowanych lekach (w tym także niezwiązanych z jednostką chorobową, która jest przyczyną hospitalizacji).
  3. Pacjentowi nie wolno wprowadzać na teren Szpitala zwierząt (nie dotyczy to Pacjenta niewidomego lub niedowidzącego z psem przewodnikiem; pies powinien być na smyczy i w kagańcu)
  4. Stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego, jak i w sprawach organizacyjno- administracyjnych.
  5. Przebywać w wyznaczonych salach w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych, w porze wydawania posiłków i w czasie ciszy nocnej.
  6. Przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00.
  7. Każdorazowo zgłaszać pielęgniarce zamiar opuszczenia oddziału (np. w celu dokonania zakupów w kawiarence lub sklepiku szpitalnym).
  8. Pacjent może wychodzić poza teren szpitala tylko po uzyskaniu zgody kierownika oddziału.
  9. W czasie pobytu w szpitalu nie można samodzielnie opuszczać terenu szpitala i korzystać z usług lekarza rodzinnego, usług stomatologicznych, lekarza ambulatoryjnej pomocy społecznej, pobierać zaświadczeń lekarskich, recept. Członkowie rodziny chorego działający w imieniu pacjenta również nie mogą korzystać z w/w usług.
  10. Korzystanie z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i poza godzinami ciszy nocnej.

Nagrywanie wizerunku (dźwięku i obrazu) innych pacjentów oraz personelu Szpitala, w tym w szczególności w czasie czynności medycznych oraz rozpowszechnianie nagrań bez ich wyraźnej zgody może stanowić naruszenie prawa.

  1. Przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych.
  2. Przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia wyrobów tytoniowych.
  3. Szanować mienie Szpitala. Dbać o należytą higienę osobistą oraz utrzymywać ład i porządek w miejscu pobytu.
  4. Odnosić się z szacunkiem i życzliwością do innych pacjentów i personelu Szpitala.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej